دوشنبه 31 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای خشت سر شهرستان محمود آباد

روستای خشت سر شهرستان محمود آباد

روستای خشت سر شهرستان محمود آباد


نویسنده: روح اله اسحاقی
02 خرداد 1399



تقسیمات کشوری:
خشت سر، روستایی از توابع بخش مرکزی  شهرستان محمودآباد  در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 2656  نفر می باشد.
نوع بافت:

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

96

6

2

فاصله زمان

1:30

0:10

0:03

نام شهر

ساری

محمودآباد

ایزدشهر

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد:
جاذبه ها: آب بندان ،
 موقعیت استقرار

 

روستای خشت سر

روستای خشت سر


روستای خشت سر با داشتن 1450 خانه که 350 واحد قدمت بیش از 70 سال دارد . دارای آب بندان به مساحت 17 هکتار با موضوع تفریحی به عنوان روستای مقصد گردشگری انتخاب می گردد. برای جذب گردشگر اقدامات زیر باید انجام گیرد :
آب بندان سطح آنه صاف و شکارچیان اتاقکی در آن ندارند. برای گردشگری مناسب است. عرض تاج آب بندان بین 10 تا 12 متر است و سالیانه 35 میلیون تومان اجاره برای پرورش ماهی پرداخت می شود. که مدت اجاره آن سال 98 به اتمام می رسد.
آب بندان دارای برق است و 200 متر جاده دسترسی به آن خاکی است. البته 2 مسیر دسترسی به آب بندان وجود دارد.
روستای خشت سر به 2 قسمت شمال و جنوب تقسیم شده است. این ویژگی ممتاز این روستا محسوب می گردد. بنابراین می تواند در زمانی که دریا طوفانی است گردشگران در این زمان از آب بندانها با توجه به تاسیسات ایجاد شده استفاده نمایند. رودخانه ای در این روستا در جریان است. از جنوب و شمال به دریا  متصل است. با لایروبی کردن این رودخانه می توان با قایق های تندرو دریا را به آب بندانها متصل نموده و یک مسیر گردشگری بسیار زیبا فراهم آورد. این یکی از پتانسیل بسیار مهم و ارزشمند در این روستا است.
عرض آب بندان به 10 تا 12 متر می رسد برای اجاد تاسیسیات گردشگری مناسب است. برق دارد و 2 مسیر دسترسی به آب بندان وجود دارد. این روستا 2 آب بندان دیگر دارد. کنارش جنگل است و می توان یک سایت مهم گردشگری در این منطقه ایجاد کرد.
مشاور ذیصلاح باید برای 4 آب بندان به مساحت 110 هکتار و جنگل کنار آب بندان با ساحل رودخانه بعنوان مارینا یک طرح گردشگری  تهیه نماید. در این زمینه اگر دهیاری با شورا طرحی را برای گردشگری تهیه می کنند ضمن رعایت اصول کلی که استراتژی تعمیق شده استان است باید طرح را با 4 نوع جاذبه ای که در پیرامون روستا وجود دارد طرح تهیه مورد تصویب  مقامهای مسئول برسانند. بدون طرح هیچ کاری انجام نگیرد.
مردم با تاسیسات گردشگری موافق هستند. هیچگونه اطاقک و یا توری در این آب بندانها  که مورد بازدید  قرار گرفته وجود نداشته است.
نکته مهم در این روستا قبض آب که داده می شود . یک قبض برای آب بندان و قبض دیگر پرورش ماهی است. مجموعاً اعلام دهیاری 150 تومان قبض آب
پرورش ماهی در این آب بندان انجام می گیرد. سالیانه 35 میلیون تومان اجاره داده می شود. می توان با حفظ پرورش ماهی تاسیسات گردشگی ایجاد نمود.
بیش از 60 خانه های خود را تحت عنوان ویلا اجاره می دهند ولی خانه مسافر ندارد و مجوزی از میراث نگرفته اند. لازم است میراث فرهنگی در این رابطه برنامه ریزی نماید.
طرح هادی 50 درصد اجرا شده است.   دسترسی به آب بندان 300 متر جاده خاکی دارد.
 نکته مهمی در این روستا که شورا مطرح کرده است اگر آب باران و سر ریز در اینم آب بندان جمع نشود به دریا می ریزد. خودمان هزینه آب بندانها تامین نهرها را لایروبی می کنیم ولی آب منطقه ای جهت تامین آب  از ما پول دریافت می کند. اگر ما جلوی این آب را نگیریم به دریا می ریزد. این چه سیاستی که دولت دارد.


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ